Creditcard - Soorten Creditcards

Er bestaan 5 soorten creditcards die hieronder zijn beschreven: Bankcards
In de tweede helft van de jaren tachtig brachten de Nederlandse banken hun eigen creditcard op de markt genaamd bankcard. Anders dan de creditcards van de creditcardmaatschappijen waren deze bankcards veelal wel gekoppeld aan een betaal/bankrekening.

Een bankcard is een creditcard die door een bank in samenwerking met een creditcardorganisatie (MasterCard of Visa) op de markt wordt gebracht. De creditcardorganisatie is verantwoordelijk voor het afhandelen van het beheer van cardhouders en acceptanten en voor de verwerking van transacties. De creditcard wordt zelf ook gefabriceerd door de creditcardorganisatie.

De eerste Nederlandse bank die een bankcard uitgebracht was de Nederlandsche Middenstandsbank (NMB-bank) in 1988.

Voordelen & Nadelen
Elke bank heeft zijn eigen voordelen en nadelen op het gebied van hogere bestedingslimieten, kredietmogelijkheden, internationaal betalingsgemak en extra faciliteiten.

Bankcard aanbieders
Nederlandse banken zoals de Postbank, ING, ABN AMRO, SNS Bank, Fortis Bank etc. De samenwerking is voornamelijk met creditcardorganisaties VISA en MasterCard.

Doelgroep
De bankcard richten zich vooral op mensen die gemakkelijk vinden om naast een betaalrekening ook een creditcard bij de bank te bezitten.

Co-branded cards
Een Co-branded card wordt uitgebracht door een niet-bank in samenwerking met een creditcardorganisatie. Een voorbeeld is de in samenwerking met Eurocard uitgegeven KLM creditcard.

Voordelen & Nadelen
Wereldwijde acceptatie
Mogelijkheden tot het sparen voor een product of dienst
Klantenkorting

Co-branded cards aanbieders
Creditcardmaatschappij VISA werkt samen met onder andere ANWB, Ohra, de BMW en de NskiV (Nederlandse Ski Vereniging).

Doelgroep
De Co-branded cards richt ze op gebruikers die een activiteit frequent uitvoeren voor werk of hobby.


T&E-cards
De T&E-cards behoort tot de meer exclusieve creditcards en was een van de eerste in zijn soort. T&E staat voor 'travel and entertainment' (benzine en vrijetijdsbesteding).

Voordelen & Nadelen
Bestedingsruimte is groot
Extra faciliteiten zoals diverse kortingen op reisverzekeringen

Inkomenseis is hoog
Jaarbijdrage is hoog

T&E-cards aanbieders
De American Express en Diners Club profileren zich als uitgevers van de exclusieve T&E-cards.

Doelgroep
De T&E-cards is een creditcard voor hogere inkomensgroepen. Daarom heeft deze creditcard extra faciliteiten zoals diverse kortingen.


Affinity cards
De Affinity card is te vergelijken met een Co-branded card. Beide worden uitgeven door niet-bank in samenwerking met een creditcardorganisatie. Het enige verschil tussen de Affinity card en de Co-branded card is de achtergrond van de deelnemende niet-bank. Dit is een ideële organisatie of een organisatie zonder winstoogmerk (de organisatie wil geen winst genereren).

Voordelen & Nadelen
De cardhouder steunt een goed doel die meestal betrekking heeft op natuur en natuurbehoud

Affinity cards aanbieders
VISA en ClimaCount hebben samen de Greencard VISA uitgebracht

Doelgroep
Voorbeelden van een Affinity card is de Greencard VISA (de groene creditcard). Een initiatief van VISA en ClimaCount die meehelpt om de klimaatverandering tegen te gaan.

Er wordt vooral gericht op mensen die goede doelen extra willen steunen.


Private label cards
De Private label card staat voor een klantenkaart. Deze creditcard is door een bedrijf in eigen beheer uitgegeven. Met als voorwaarde dat deze creditcard ook als betaalmiddel kan worden ingezet. Als dit niet het geval is dan is er geen sprake van een creditcard. Een voorbeeld hiervan is de klantenkaart van de videotheek waarmee je niet kan betalen en dus ook geen private label card is.

De prvate label cards bieden betaalgemak, al dan niet gecombineerd met kredietfaciliteiten. Meestal wordt aan het einde van de maand het totale bedrag van de betaalrekening van de cardhouder overgeboekt naar de rekening van het carduitgevende bedrijf. De cardhouder geeft daartoe eenmalig een doorlopende machtiging af.

Private label cards aanbieders
de winkelkaart van de Vroom & Dreesman
de vaste klantenkaart van de Bijenkorf
de Multi Tank kaart

Doelgroep
Voor de bedrijven is het vooral een middel om gegevens over de klantenkring te verzamelen en om de klant aan zich te binden. Hiermee kunnen bedrijven gerichte aanbiedingen of acties opzetten.